Докато в София се спори дали да има небостъргачи или не, които да „загрозяват“ и без това грозната и неадекватна градска среда, гражданите към някои страни продължават да се отправили поглед право нагоре и към бъдещето.
Японската компания Sumitomo Forestry съобщи, че ще издигне най-големият дървен небостъргач в света в Токио. Компанията е на повече от 300 години и е един от световните лидери в производството и продажбата на висококачествена дървесина.
Небостъргачът ще бъде 350 метра и ще бъде готов през 2041 година, когато Sumitomo Forestry ще празнува своята 350-годишнина. Той ще има 8000 жилищни апартамента, разположени на 70 етажа. Конструкцията му ще бъде инженерно чудо, защото дървото ще трябва да издържи десетилетия, да бъде устойчиво на силни земетресения и природни бедствия. Освен апартаменти, в небостъргача ще бъдат разположени и хотелска част, офиси и магазини.
Той ще бъде максимално ефикасен, зелен, енергоспестяващ и захранван от екологична чиста енергия. Ще има огромни тераси на които ще бъдат посадени цветя, храсти и дървета. Все пак неговата основа ще е от стомана, която обаче ще бъде едва 10% от общата маса на огромната сграда. За построяването на W350, както е работното му име, ще бъдат нужни невероятните 185 хиляди кубически метра дървесина, която ще бъде обработена висококачествено и с най-модерните технологии. Всички дървета ще бъдат от видове растящи в Япония.
Стойността на проекта също е титанична – 5.9 млрд. долара по сегашен курс, което е повече от два пъти повече, отколкото би излязла цената ако небостъргача бъде построен по стандартните строителни технологии. Компанията обаче вярва, че благодарение на развиващите се технологии – крайната цена може да бъде много по-ниска.
Въпреки цената и факта, че ще бъде реализиран едва след 23 години – интересът към него вече е много голям. Това ще бъде най-мащабната дървена постройка строена някога от човечеството и е изключително важна като символика на екологичност и връщане към корените. Всъщност, построяването на подобно здание почти изцяло от дърво е много по-сложна логистично, технически, инженерно и практически задача, отколкото ако бъдат използвани нормални материали.