Palatka.bg

Как самоуправляващите се коли ще променят под носа ни световната карта

За добро или лошо умните технологии бързо и почти невидимо се адаптират към живота на нас, хората. Не са далеч десетилетията, в които хората с насмешка отбелязваха, че някой ден роботите ще превземат света и човечеството ще изгуби контрол над машините. Неусетно навлезе революционна промяна в картографията, от векове позната на света. В последните години тя се усъвършенства с помощта на сателити, лазери и компютри. Предстои да бъде намерено решение как тя да се адаптира напълно и безопасно за самоуправляващите се коли без шофьори.

Самоуправляващите се превозни средства използват лазери и сензорна технология за навигация, включително непрекъснато сканиране на околната среда и обработката на информация, насочени към избягването на всякакъв вид инциденти. Но през 2018 година Uber такси уби пешеходка в Аризона, САЩ и това беше достатъчна причина изпитанията на безпилотни превозни средства да бъдат забавени отново.

Автономните коли роботи имат нужда от 3D карти – съвършено прецизни и обновяващи се в пресъздаването на околния свят до последния милиметър

Ясно е, че не говорим за добре познатата ни карта от Google Maps, с която търсим локацията на пицарията в съседния квартал.

Събирането на информация от околния свят, необходима за самостоятелната навигация може да стане с най-обикновена кола, движеща се по пътя. И тук изскача най-големият проблем – ако някоя компания се заеме с обикаляне на света с цел да съхрани цялата информация, следващата седмица ще трябва отново да направи същото! Всякакви строителни дейности или промени на пътните знаци, сигнализациите и настилката трябва веднага да бъдат въведени в паметта на софтуера. Междувременно за нас вместо волана, остава да стискаме палци софтуерът да не се повреди на някое задръстено кръстовище.

Някои компании като Mobileye (Intel) предлагат по-практични начини за създаване на нова карта на света

Последният им проект представя версия, включваща камера и сензорен чип за поне два милиона автомобила. С тях колите на Mobileye ще могат да засичат и записват всичко, случващо се около тях, а това означава шанс за компанията да управлява процеса на шофиране.

Друга компания като Alphabet (Google) пък разработва свое решение – отново 3D проект на управление с помощта на система, създаваща виртуална зона около автомобила и направяваща го спрямо нея. Според законите на САЩ в колата винаги трябва да има поне 2 души – един да следи показанията на монитора, а другият – в случай на възникване на рискова ситуация.  Вторият проект на Google е т.нар. Waymo, специализиран в усъвършенстването на умни коли без шофьори – бизнес, в който инвестират все повече компании като General Motors, Ford и Uber.

Сред големите играчи, разработващи 3D визуализацията и създаването на нов вид карта са компании с традиция в този технологичен бранш

Например Civil Maps насочват усилията си върху това да направят така, че колите да започнат да разбират света около тях самите. От компанията общават, че HD-картите ще бъдат повече от всичко познато досега. С други думи, ако Apple и Google картите са създадени за човека, то картите за автономните коли ще бъдат разчитани от самите коли, т.е. контролът ще е в „ръцете“ на колите. Един от минусите на функционирането на сегашните карти за навигация са големите файлове, които са твърде сложни за обработка от компютъра в колата. Civil Map имат за цел да създадат система, подобна на музикалната апликация Shazam, която разпознава песента, разшифровайки малък откъс от мелодията. Така колите също трябва да идентифицират парче информация, за да преценят къде се намираме и какво се случва около нас, т.е. да се сдобият с нещо като чувствителност на периферното зрение.

С толкова много компании и инвестиции в разработките за дигитализиране на картата за новите превозни средства, не е никак чудно бързото напредване на технологиите

Разбира се, дори да бъде намерено решение, ще е нужно известно време преди софтуерът да бъде пуснат в експлоатация. Едно е сигурно – лудата надпредвара съвсем скоро ще позволи на колите да поемат пълен контрол зад волана, но да се надяваме, че ще бъдат програмирани да ценят дори повече от нас човешкия живот.