Palatka.bg

Кой е първият небостъргач в света и къде се намира?

Думата „небостъргач“ започва да се използва за описване на висока сграда за първи път по време на строителния бум, който се разнася в много градове в Съединените американски щати в края на 19-и век. Идеята за многоетажни високи сгради обаче била всичко друго, но не и нова. В пустинния град Шибам, в Йемен, има кални жилищни сгради, достигащи до десет етажа, а има множество доказателства, че те са построени чак през далечния 13-и век. В Сан Джиминяно, намиращ се известната италиански регион Тоскана, някога имало повече от седемдесет кули, високи близо 60 метра, като всички били построени преди 15-и век.

Преди думата „небостъргачът“ да се превърне в синоним за високи сгради, „терминът“ се използвал на шега за всичко, което е високо, например висок кон или висок човек, високи шапки или платна в горната част на мачтата на кораба

След това, през по-късната част на 19-ти век, с икономическия просперитет и напредък в строителните технологии сградите започват да изместват всички останали получатели на определението „небостъргач“ и постепенно терминът се наложил като определящ единствено и само за много високи сгради, намиращи се в бързоразвиващите се урбанистични центрове на Съединените американски щати (а впоследствие и по целия свят).

Съвременната идея за небостъргачи и начинът, по който те доминират градския пейзаж се заражда и развива именно в Америка, но може би ще ви изненада да научите, че не е бил Манхатън мястото, където се е издигнал първият небостъргач. Името си в историята на инфраструктурата записал град Чикаго през 1885 г., където първата подобна сграда е построена с помощта на вътрешна конструкция от стоманени колони и греди, а не от масивни зидани стени. Проектиран от архитекта Уилям Льо Барон Джени, сградата Home Insurance Building била голямо и революционно технологично подобрение, което щяло да даде начало на нов етап в строителството на небостъргачи. Технология, която поставила огромен отпечатък върху оформянето на градския пейзаж в продължение на десетилетия напред.

До построяването на Home Insurance Building сградите били строени с дебели носещи стени

В дизайна на Джени стените били тънки, защото натоварването на сградата се поемало от стоманената рамка в нейната сърцевина, а не от стените, които обгръщали сградата. Това позволявало сградите да бъдат по-високи и по-леки от зиданите сгради с подобни размери и височина, които отвъд своя максимум се превръщали в несигурни или директно опасни. Сградата Home Insurance Building тежала едва една трета спрямо хипотетичното тегло на подобно сграда, ако беше зидана. Когато Джени представил проекта си за сградата пред общинския съвет, комисията се оказала особено недоверчива. Те дори временно спрели строителството на сградата, след като вече веднъж я били одобрили и издали нужните разрешителни, за да проучат още веднъж дали сградата наистина може да бъде стабилна и да се издига самостоятелно без да е нужно да бъде прилепена до други (зидани) сгради.

Сградата Home Insurance Building не само издържала всички проверки и тестове, но и създала изцяло ново архитектурно движение, наречено Чикагско училище (Chicago School)

Сградите от този стил се характеризират с използването на стоманена рамка с облицовка от зидария, което позволява поставянето на големи стъклени прозорци и ограничени външни орнаменти за сметка на повече естествена светлина. Това иновативно архитектурно движение бързо се усвоило и от други специалисти в Чикаго и до 1893 г., по-малко от десет години след завършването на сградата Home Insurance Building, в града били построени дванадесет небостъргачи с височина между 16 и 20 етажа, плътно струпани в центъра на финансовия квартал на града. Тези небостъргачи бързо се превърнали в туристически дестинации заради гледките, които разкривали към града, благодарение на изключителната за времето височина, която достигали.

Докато много от сградите, вдъхновени от сградата Home Insurance Building, все още могат да бъдат видени из улиците на Чикаго, източникът на самото вдъхновение е разрушен през 1931 г., за да се направи път за друг още по-впечатляващ небостъргач – Field Building.