Palatka.bg

Забавната история на „Най-високия банкомат“, намиращ се на над 4500 метра надморска височина

Свикнали сме да виждаме банкомати навсякъде около нас. Дали те всъщност не са наистина навсякъде? Към 2015 г. е изчислено, че има общо над 3,5 милиона банкомати, които работят в целия свят. Зачудихме се къде се намира най-високият банкомат в света? Краткият отговор е на границата между Пакистан и Китай, но историята му е далеч по-интересна от представянето на чистия документален факт.

Рекордът се държи от Националната банка на Пакистан (NBP), която е отговорна за инсталирането най-високия банкомат в света

Той е поставен на границата между Пакистан и Китай на прохода Хунджераб, който се издига на над 4600 метра надморска височина. Една от мотивациите на банката е да демонстрира своите технически и технологични умения, чрез инсталиране на банкомат на възможно най-голяма надморска височина като част от инициативата си за зелено развитие на банката. Банкоматът използва слънчева енергия и вятърна турбина за захранване. Той се намира в началната точка на Китайско-Пакистанския икономически коридор (CEPEC) – регион, процъфтяващ с туристи и обикновено именно те са основните потребители на банкомата, който работи денонощно, а специално внимание му се отделя през зимата, когато температурата падне осезаемо под точката на замръзване. Банкоматът се поддържа и следи 24 часа на ден от близкия клон, разположен в Сост Сити. Той е инсталиран на 6 септември 2016 г., а на 18 ноември 2016 г. е удостоен с място в Книгата на рекордите на Гинес. Първоначално титлата за най-висок банкомат се държи от индийската Union Bank, която поставя своя банкомат през 2007 г. на прохода Нату-Ла. Проходът е многовековен планински проход, открит по пътя на коприната, намиращ се на около на 4300 метра над морското равнище в района на Купуп.

Проход Хунджераб

Проходът Хунджераб е планински проход, изграден в планините Каракорум (Наименованието на тази планинска верига е от тюркски произход и означава „Черни скали“. В Каракорум има над 60 върха с надморска височина над 7000 m, включително втория по височина връх на Земята – K2. Тук се намира и най-големият ледник в Азия – Сиачен (Сианчен): дължина 75 km, площ 1150 – 1200 km2.), намиращи се в северната граница на Пакистан и югозападната граница на Китай. Проходът Хунджераб е най-високият павиран международен граничен пункт в целия свят с височина 4693 метра над морското равнище.

Това е и най-високата точка на Каракорумско шосе (Високопланински международен главен път, свърващ град Кашгар, Синдзян-уйгурски автономен регион, Китай с град Хавелиан, окръг Аботабад, Пакистан. Официалните му имена са национален път N-35 (Пакистан), национален път Годао 314 / G314 (Китай), азиатски път AH4. По своето протежение шосето пресича културни и ландшафтно различни области на планините Памир, Каракорум, Хималаи и Хиндукуш. Пътят минава покрай няколко от 8-хилядните върхове на Хималаите, между които е и Нанга Парбат. При граничния за Китай и Пакистан проход Хунджераб шосето достига най-високата си точка от 4693 метра надморска височина, което го прави най-високо разположения павиран международен път в света), а изграждането на пътното платно е завършено през 1982 г. От пакистанската страна проходът е на 40 километра от станцията на Националния парк и на около 870 километра от Исламабад. От китайска страна проходът е част от Китайската национална магистрала 314. През зимата проходът често е покрит със сняг и е затворен за тежкотоварни автомобили в периода от 30 ноември до 1 май, както а за всички превозни средства между 30 декември и 1 април.

Интересен факт за прохода Хунджераб

Това е един от интересните гранични пунктове в света, тъй като трафикът преминава от шофиране от ляво на пътното платно към шофиране вдясно на него, когато шофьорът преминава от едната страна на границата към другата. От пакистанска страна трафикът се движи от лявата страна на платното, докато в Китай правилата за посоката на движение са напълно противоположни и водачите шофират отдясно. Начинът, по който се организира тази промяна при преминаване на границата между двете държави е впечатляващ, интерес и демонстрира относително рядкото явление на преминаване от държава с ляво в държава с дясно шофиране.