Palatka.bg

Ще победят ли модерността и глобализацията традициите на Масаите?

Масаите принадлежат към групата на нилотите и се срещат главно в южните, централните и северните части на Кения, както и в северния регион на Танзания. Масаите в Кения представляват само 2% от населението на страната. Те обаче са сред най-известните местни общности, както в страната, така и в международен план. Причините за тази известност са много и всички са валидни – те живеят в близост до известните природни паркове, които туристи от целия свят посещават, а тяхната култура е една от най-любопитните и благодарение на това, че се е поддържала и съхранявала в продължение на векове, днес масаите са толкова популярни по света. Масаите говорят езика „маа“ (както наричат и себе си), който е категоризиран като част от езиковото семейство на нилотите. Езикът е тясно свързан с езиците на други местни племена като Нуер, Календжин и Динка.

Според преброяването през 2009 г. Масаите в страната са около 842 000, което е значително увеличение от преброяването през 1989 г. от 377 000. Повечето от Масаи говорят официалните и националните езици на Танзания и Кения, а двете държави и техните правителства са положели немалко усилия, призовавайки местните общности да променят традиционния си номадски начин на живот. И все пак, за мнозина вековният традиционен начин на живот се запазва и до днес.

Произход на Масаите

Според устната традиция на Масаите те произхождат от северната част на езерото Туркана в северозападната част на Кения. Смята се, че Масаите са се заселели там през 15-и век и са стигнали до границите на днешните Кения и Танзания през 17-ти и 18-ти век. През този период няколко общности са се заселили в по-голямата част от сегашната Източна Африка. Пристигащият Масаи имали страховита репутация на разрушители и воини. Те бързо насилствено изсели други общности от региона. Други етнически групи, като южните кушити, били асимилирани в общността на Масаите.

Културата на Масаите

Масаите са патриархално общество, имащо старейшини, които често се присъединяват от пенсионираните старейшини, когато решават критични въпроси във всяка група от общността. Масайското общество функционира според устните закони, които засягат почти всички аспекти на поведение. Сред масаите няма смъртно наказание и обикновено плащането на добитък се използва за уреждане на различни видове спорове. Обикновено се практикува и извънсъдебно споразумение, което е известно като „amitu“ и се превежда като „сключване на мир.“ Процесът включва извинение, както на думи, така и на дела и в собствено. В миналото масаите са практикували традиционна монотеистична религия за почитане на едно божество, известно като „Енкай“.

Традиционният начин на живот на масаи се върти около добитъка им, който формира основата на поминъка им. Богатството се измерва в броя на кравите, които има едно семейство, както и в броя на децата. Индивид с 50 стада говеда се уважава в обществото, но ако имат повече деца, той би се уважавали още повече. Човек в общността с много крави, но без деца, се счита за беден. По същия начин, ако едно семейство има много деца, но няма крави, то също се счита за бедно. Според традиционните вярвания на Масаите, Бог дава на Масаите всичкият добитък на Земята. Тази вяра затвърждава обичая да завземат добитък от други общности, тъй като те вярват, че те вземат това, което по право им принадлежи. Въпреки религиозните вярвания, практиката е станала далеч по-рядко срещана в днешни времена, в които гражданските закони са стоят по-високо от религиозните.

Възрастта е централното звено в традиционната общност на Масаи

На малките момчета се полага отговорността да се грижат за агнета и телета. От друга страна, младите момичета поемат отговорността за задачи като доене и готвене, както и домашните задължения, които научават от майките си. Около 15-ата годишнина момчетата се превръщат в морани (воини) след посвещение или обрязване. Повечето млади момчета на възраст между 12 и 25 години преминават през обрязване, като стъпка в превръщането им от момчета в млади воини. Обрязването се извършва без използване на анестезия.

Massaikrieger

В момента живеещите в близост до градовете може да преминат през обрязването с помощта на лекари, които да гарантират безопасността на процедурата. По традиция момчетата трябва да търпят болката, за да се трансформират във воини. Ритуалът се изпълнява от старейшините, използвайки остър нож и кравешка кожа като превръзка. Младите воини трябва да издържат цялата процедура в мълчание и всеки лек израз на болка е безчестие. Лечебният процес отнема около 3 до 4 месеца.

В миналото от всяко момче се изисквало да убие лъв преди да може да стане войн. В момента ловът на лъвове в Източна Африка е забранен. Масаиските воини обаче все още убиват лъвове, когато атакуват добитъка им и те не са изправяни пред тежки последици от страна на правителството, каквато е ситуацията с други незаконно ловуващи бракониери. Правителството създава програма, която насърчава търсенето на обезщетение всеки път, когато лъв убива добитък. Въпреки това, убиването на лъвове сред масаите дава усещане за статут на знаменитост, а войнът придобива сериозно уважение в обществото.

Дилемите на Масаиските воини в променящия се свят

Масаиската култура, както всички други култури от традиционни общества по света, се развива и в рамките на преход. Въпреки че са изправени пред натиск отвън, те запазват до голяма степен своята уникална културна идентичност и успяват да изберат кои елементи от модерността и западната култура да отхвърлят или приемат. Според културните антрополози, Масаите са изправени пред четири критични проблема, които могат да ликвидират тяхната култура: технологията, образованието, туризма и християнството. Образованието е водещият катализатор за дългосрочната културна трансформация, докато туризмът се счита за най-належащия от четирите основни проблема. Някои от основните предизвикателства пред социалната свързаност на Масаите включват промяна в собствеността върху земята, озападняването и образованието. Масаиският начин на живот традиционно е пасторален, а модернизацията и качественото образование обикновено са свързани с урбанистичния начин на живот в големите градски центрове.

Отговор на предизвикателствата

Има различни отговори на предизвикателствата, пред които са изправени традициите на Масаите през 21 век. В определени случаи те успяват да запазят традициите си без промени. Например, орнаментите, които използват и стилът им на обличане още са изключително популярни сред повечето Масаи. Не са редки случаите, когато някои от Масаите носят традиционните си дрехи и в градовете.

От друга страна, женското генитално осакатяване (FGM) все още се практикува, въпреки честото му спада с бързи темпове. Повечето жени Масаи са научили и са запознати с потенциалните рискове от FGM, а някои от по-младите жени не позволяват на дъщерите си да преминат през практиката. Друг подход към предизвикателствата, пред които са изправени традициите на Масаите, е модификацията на същите тези традиции. Например на мястото на убиването на лъвове в някои региони са въведени инициативи като програма за попечителство на лъвовете, за които се грижат младите воини. Програмата помага на младият войн да бъде защитник на лъвовете, като същевременно се докосне традиционните вярвания и разбирания на Масаите.