Palatka.bg

10 мита за динозаврите, в които мнозина все още вярват

Динозаврите обикновено са изобразявани като големи зелени люспести чудовища, които имат остри, дълги зъби, с които разкъсват плътта на жертвата си. Те са представяни с остри като бръснач нокти и страшен, дълбок рев, който ще изплаши абсолютно всяко друго животно. Това стереотипно изобразяване на динозавър е динозавърът на нашите представи,а не на реалността. Тези описания не са точно изобразяване на това как наистина са изглеждали динозаврите. Да, динозаврите са били основно месоядни, но те също били „послушни“ и бавни гиганти. Динозаврите живеели в целия свят, а разнообразието по отношение на размерите и външния вид било огромно. Много от тях имали пера в множество цветове и окраски. Представяме ви десет мита за динозаврите, благодарение на които да научите повече факти за динозаврите за сметка на митовете.

10. Всички динозаври са имали само люспи

Когато за първи път са открити динозаврите, се смятало, че те са категорично свързани с крокодилите, алигаторите и гущерите. Естествено тогава масово се е смятало, че имат люспи. Едва през 70-те години на миналия век палетолозите започнали да се чудят дали динозаврите всъщност не са обвързани повече с птиците. През 1997 г. малък месояден динозавър, наречен Sinosauropteryx, е открит и за него е потвърдено, че сякаш има следи от пера, а не от люспи.

Оттогава са открити пера по орнитоподите, хетеродонтозаври и много семейства месоядни динозаври, включително Tyrannosauridae. Всъщност братовчед на тиранозавъра Рекс, наречен Ютиранн, бил покрит с пух. Една пухкава покривка може да е помогнала на по-малките динозаври да регулират телесната си температура. Някои по-големи динозаври също имали петна от ярки цветове или ивици. Така че е много вероятно могъщият Тиранозавър Рекс да е имал пера, а не кожени люспи.

9. Динозаврите били ужасни родители

Някога е било общоприето вярване, че динозаврите снасяли яйцата си и ги оставяли да оцелеят сами. Това се променя, когато в пустинята Гоби в Южна Монголия и Северен Китай бил открит скелет на динозавър, който седи отгоре на яйца. Смятало се, че динозавърът се опитва да открадне яйца. На по-късен етап обаче динозаври били открити в региона, които също били седнали отгоре на яйца. Палеантолозите разбраха, че динозавърът от вида Овираптор не се опитва да открадне яйцата – той ги пази. Това откритие предполага, че динозаврите са общителни, изграждат гнезда и се грижат за своите малки.

8. Всички динозаври бяха огромни

Някои динозаври наистина били много големи, но някои филми ги пресъздават дори по-големи. Тиранозавър Рекс бил дълъг около 12 метра и тежал около 5 тона. Велосирапторът пък бил с размерите на голдън ретривър. Филмите представят динозаврите още по-големи, за да изглеждат още по-страшни в очите на зрителите. По-малките динозаври като Хесперонихът били с размерите на котка, а някои дори с размерите на заек.

7. Динозаврите имали мощен рев

Никой не знае със сигурност точните звуци, които са били издавани от динозаврите, но има някои улики. Например, Ламбеозавърът имал гребен на главата си, който се напълвав с въздух, когато дишал. Когато въздухът се изтласкал от гребена, динозавърът издава звук като рог. Динозаврите вероятно са правили вокализации със затворени уста, които звучат повече като гълъби или мрънкане на острици. Палеонтолозите са открили някои фрагменти на ларинкса на динозаври. Това обаче не доказва какви звуци са издавали динозаврите, тъй като ларинксът има и други цели.

6. Бозайниците са дошли след динозаврите

Преди 200 милиона години един люспест плъх, наречен цинодонт, живеел сред динозаврите. Бозайниците започват да се развиват преди около 165 милиона години. През тази епоха учените не са открили бозайник, който да е по-голям от язовец. Бозайниците наистина започнаха бързо да се диверсифицират, едва след като много от динозаврите изчезнали. Бозайниците се развиват, ставайки все по-големи по размер и се разпространяват по целия свят след като вече не се конкурират с могъщите до скоро господари на Земята.

5. Динозаврите изчезнали незабавно след удара на астероида

Възможно е динозаврите да са започнали своя упадък и да изчезват още преди гигантски астероид да удари земята, вследствие на чести вулканични изригвания и повишаващо се морско равнище. 180-километров астероид ударил земята в район на мексиканския полуостров Юкатан. Динозаврите обаче не изчезнали мигновено. Учените смятат, че много динозаври загинали след удара астероида, към чието влияние можем да включим последващите цунамита, облаци прах и киселинни дъждове. Вероятно са минали няколкостотин хиляди години преди да изчезне и последният динозавър.

4. Хората, живели редом с динозаврите

Вероятно вследствие на „Семейство Флинстоун“, който изобразява хора, живеещи редом с динозаврите, много зрители си мислели, че всъщност хората и динозаврите живеели по едно и също време. Нищо от това всъщност не е вярно. Вярата, че хората са живели редом с динозаврите, е известна като Flintstone Fallacy. Динозаврите са изчезнали преди шестдесет и пет милиона години, а най-ранните фосили на човешки предци датират едва шест милиона години. Забавна е идеята да мислим, че ранните ни предци са имали домашен любимец динозавър, но това категорично никога не се е случило.

3. Летящите влечуги са били динозаври

Птерозаври, които са летящи влечуги дошли веднага след динозаврите. Най-голямото летящо влечуго било приблизително голямо колкото малък самолет. Някои имали грациозни крила и дълги вратове. Други приличали на прилепи. Други обаче бяха дълги само няколко сантиметра. Подобно на динозаврите, летящите влечуги били в най-различни размери. Летящите влечуги също обаче изчезнали едновременно с динозаврите. Летящите влечуги са били тясно свързани с динозаврите, но не били истински динозаври.

2. Динозаврите били първите влечуги, които превзеха света

Истинските влечуги са се развили от земноводни преди повече от 300 милиона години през късния карбонов период. Динозаврите са дошли през периода на ранния триас преди около 250 милиона години. През това време земята е била нападната от праисторически влечуги като терапеидите, пеликозаврите и архозаврите. Тези влечуги успели да се отдалечат по-далеч от водата,  където живеели техните ранни родственици на земноводни, защото ходели на четири крака и имали люспеста кожа. Учените смятат, че повишените нива на кислород през въглеродния период може да са ускорили темповете на еволюция.

1. Динозаврите нямат потомци

Изкопаеми доказателства показват, че съвременните птици са се развили от динозаврите. Някои еволюционни биолози дори вярват, че птиците всъщност са динозаври. Щраусите, пилетата, гълъбите и врабчетата са по-свързани с динозаврите, отколкото съвременните влечуги. Следващият път, когато погледнете през прозорец и видите съвременна птица, всъщност може да гледате истински динозавър!