Palatka.bg

Из списъка на най-опасните летища в света – летището Лукла в Непал

Пътуването със самолет е не само бърз транспорт, но в редки случаи екстремните преживявани са част от полета. Ако ви е страх от самолети, няма никакъв шанс да покорите Еверест или Джомолунми. За да стигнете до пътя към тях, трябва да използвате единствения в региона въздушен път – летището Лукла, което попада в списъка на най-опасните и труднодостъпни летища в света.

Малкото високопланинско летище се намира на височина 2860 метра в Непал. Пистата за отлитащи и кацащи самолети е дълга едва 520 метра и е под наклон от 12 градуса. За да приземят летящата машина, пилотите разполагат само с един шанс. В противен случай от едната страна на пистата го очаква пропаст, а от другата – скали. Място за обратен завой не съществува.

Летището Лукла било построено през 1964 година, за да облужва доставките на продукти за училищата и медицинските пунктове в региона

Дълго време пистата представлявала каменист терен, който едва през 2001 година бил асфалтиран. По същотъо време била построена и сградата на терминала. До появата на летището единственият достъпен маршрут в Лукла откъм Катманду бил черен път, който можело да бъде извървян пеша в продължение на цели три седмици. Създаването на летището се оказало не само решаващо за доставки, но и се увеличил потокът от туристи в Непал. Така се подпомогнала местната икономика и се повишил стандартът на живот на хората.

Мъгливите дни са най-опасното препятствие за кацащите в Лукла самолети. Преди всичко тук няма на разположение навигационно оборудване. Затова пилотите са принудени да разчитата най-вече на своето зрение. Подобна ситуация не веднъж е ставала причина за падане на самолети, което налага затварянето на летището в лошо време и се създават сериозни проблеми за туристите. Но дори при благоприятни климатични условия Лукла работи със строги времеви ограничения при приемането на самолети. Ако всичко е наред, летището работи от 06:30 до 15:30 ч.ю

Тъй като пистата на Лукла е доста къса, тя може да бъде използване за кацане само от няколко модела самолети с канадско и немско производство

Екипажът не може да превишава 20 души на борда, но ако багажът е прекалено тежък, броят на пътниците може да бъде ограничен и до 15 човека. Алтернативен вариант за достъп до местността е чрез полет с вертолет – доста скъпа услуга, която малцина могат да си позволят.

Несъмнено покоряването на Еверест е строго планирано приключение, което изисква физическа подготовка. Затова ако решите преди великия поход да не се възползвате от кацане на летището Лугла, единствената възможност е да опитате да се доберете пеша до най-близкия населен пункт и да изчакате някой преминаващ автомобил. Това разбира се може да отнеме дни и ще направи преживяването ви непредсказуемо и незабравимо.