Palatka.bg

Пилатусбан: един билет за влака с най-стръмната железопътна линия в света, моля

Пилатусбан може и да не е екстремното влакче на ужасите от увеселителните паркове, но пък се слави като най-стръмната железопътна линия в света. Целият маршрут от алпийското селце Алпнахщад до върховете на планината Пилатус се изминава за не повече от половин час, включвайки няколко малки гарички по пътя си. Но черешката на тортата на железницата Пилатусбан е най-крайният участък, който е и най-опасен. В самия край на железопътната линия влакът се промушва през тунели, а туристите се държат здраво за седалките, защото започва екстремната част от швейцарското пътуване.

Пилатус е един от планинските масиви на швейцарските Алпи и едно от онези места, които човек трябва да посети. Достигнене до върховете може да стане по няколко начина: по назъбена железопътна линия, чрез кабинков лифт или разбира се пеша. Който и начин да изберете, очакват ви незабравими впечатления, но най-важното е да улучите хубаво време. А тук тя е напълно непредсказуема – слънчевият ден ненадейно може да бъде прекратен от черни облаци и дъжд и обратното.

Пилатусбан е една от старите железници в тази част на Алпите

Откриването й се състояло през 1889 година, а едва през 1937 година тя била електрифицирана. Строителството на железопътната линия била изградена по идея на инженера Едуард Лохер. Когато той предложил своя проект с две хоризонтално движещи се назъбени колела, Лохер бил възприет за човек със странни хрумки. Днес системата „Лохер“ (Locher) е една от най-разпространените конструкции за зъбно сцепление на железопътни линии. Необикновеното при този вид конструкция е, че сцеплението на колелата се задейства по време на движение и осигурява най-добът контакт с релсите при наклон до 16% и повече в сухи и до 14% във влажни климатични условия.

В днешно време в света работят над 150 зъбчати железопътни линии, като 60 от тях функционират целогодишно. Половината от тези 150 железопътни линии се намират в Швейцария, която може да се похвали с най-богат опит и традиция в тази сфера на железопътния транспорт. След нея се нареждат страни като Австрия, Германия, Унгария и някои латиноамерикански страни като Бразилия, Венецуела и Чили.

По маршрута на Пилатусбан се возят 10 вагона с капацитет от 40 души във всеки един от тях

Максимално допустимото количество за превозване на пътници е 340 за час. Средната скорост на движение е не повече от 12 км/ч.

Вътрешната част на вагоните е обзаведена в стила и романтиката на 50-те години на миналия век. Едно от най-важните правила за безопасно пътуване е пътниците да не провесват ръцете си извън прозорците на вагоните. Това е важно, тъй като има участъци, където надвисналите клони на дърветата могат да бъдат изпочупени, а опасните отвесни скали могат да предизвикат травма.

Най-прекрасната част от вълнуващото пътуване с Пилатусбан е срещата с красотата на връх Пилатус. От лявата страна на на вагона се разкриват горски пейзажи и скали, а от дясната – възхитителни езера и живописни селца. Всичко това е огласяно от звъна на кравите, пасящите в зелените поля наоколо. Заключителната част от пътуването преминава през тунели, издълбани в скалите, които се спускат по стръмни наклони от 48%, оставяйки със затаен дъх пътниците.