Вероятно цял живот сте живели с мисълта, че Гибралтарският проток, намиращ се между Европа и Африка единственият воден път, който свързва Атлантическия океан със Средиземно море. Гледайки картата на света и най-вече на района на Северна Африка и Западна Европа е напълно нормално да остане с подобно впечатление. Истината обаче не е такава и днес сме особено щастливи да ви представим и другият воден път, който може да ви помогне да се докоснете до два приказно красиви бряга – този на Атлантическия океана и този на Средиземно море. На хиляди километра на север от Гибралтарския проток се намира друг свързващ маршрут. Той свързва френският град Бордо, намиращ се близо до Атлантическия океан и средиземноморското пристанище Сет, чрез поредица от канали, наричани общо “Canal des Deux Mers” или “Канал на двете морета”.

Намиращ се изцяло в Южна Франция, тзои сътворен от човека канал е един от най-забележителните подвизи на общественото строителство, извършени през 17 век.
“Canal des Deux Mers” се състои от два свързани помежду си канала. От средиземноморското пристанище Сет до Тулуза, които се намират на разстояние от 240 километра един от друг се стига по Canal du Midi, а от Тулуза до град Кастет-ан-Дорт, 193 километровия канал се нарича Canal de Garonne. Останалата част от маршрута до Бордо използва река Гарон. Двата канала – Canal du Midi и Canal de Garonne – заедно с река Гарон формират целия “Canal des Deux Mers” , който свързва Средиземно море с Атлантическия океан.

Често обаче целият канал се нарича Canal du Midi
Преди да бъде изграден каналът, продължаващото цял морско пътуване през Гибралтарския проток е било изпълнено с опасности, създавани предимно от пирати и мощните бури, на които протокът е подложен, поради формата и географското си положение. Възможността за изграждане на алтернативен маршрут през Франция e обсъждана за първи път още от Древните римляни.
По-късно, много френски крале са изразявали интерес да изградят канал, който да избегне преминаването през Испания, но технологичните предизвикателства са били прекалено големи и скъпи, за да бъдат преодолени. Основната трудност била да се осигури достатъчно вода за канала, който е на много по-голяма височина, свързвайки Средиземно море и Атлантическия океан.
Едва през 17-и век е изготвен първият реалистичен проект за канала. През 1662 г. инженер на име Пиер-Пол Рике предложил своите идеи и планове. Логистиката била огромна и изключително сложна, а самият проект изглеждал повече от несигурен. Независимо от това, крал Луи XIV имал огромно желание да продължи с инвестицията и да завърши канала, поради нарастващите паралелно цени и опасности при транспортирането на товари.
Френските търговци в южна Испания често били атакувани от пирати. Изграждането на канала започва през 1667 г. и завършва през 1681 г., а каналът се открива под името Canal Royal du Languedoc. През тези четиринадесет години Пиер-Пол Рикет решава много инженерни проблеми, които на някои места по света са все още предизвикателство пред речния транспорт днес.
Днес Canal du Midi се използва предимно за развлекателни разходки с лодки, като и за други водни спортове и е основна туристическа атракция във Франция
https://www.flickr.com/photos/jujug/15333941677/
Също така е налична и страхотната възможност да пропътувате цялата дължина на канала и дори да се разхождате по бреговете по цялата дължина Canal des Deux Mers от Сет до Бордо. Пътувайки по пътя на канала ще има шанса да се докоснете до най-красивите и феерични пейзажи на френската провинция, преминавайки през лозя и слънчогледови полета, през прекрасни малки селца и малки китни кафенета, през плодородни земи и освежаващи гори. Едно наистина магическо пътуване…