Palatka.bg

Защо в Япония светофарите не светят в зелено, а в синьо?

Червено, жълто и зелено. Дори невръстните деца знаят отговора на въпроса какви са цветовете на светофарите в целия свят. Една от многобройните културни изненади на Япония е, че светлините на кръстовищата светят в червено, жълто и синьо. Този учудващ факт крие обяснението си в лингвистичните особености на японския език. Мидори, както звучи японската дума за зелено, не е съществувала до VIII век.

Лигнвистите, изследващи названията на различните цветове в японския език, твърдят, че през вековете те са преминали през различни фази на еволюция. В началото имената на цветовете са се различавали в зависимост дали просто са били светли или тъмни, „черни“ или „бели“ в спектъра. Червеното в японския език може да притежава много значения според нюансите – нещо което се наблюдава и в лингвистичните особености на други народи. Като пример в българския език червеното може да бъде алено.

Според изследователите на езиковото наследство на японците, цветовете дълго време са били групирани в четири категории: понятия за черно, бяло, червено и синьо. В традиционното изкуство и рисуването се употребявали три основни багри – червено, синьо и жълто, от които художниците произвеждали останалите цветове за своите картини и кимона. Червеното е събирало всички топли краски, а синьото – всички студени. Логично наличието на четири основни групи цветове означавало, че червените и сините нюанси се разполагали в широк диапазон на цветовата палитра. Цветът „ао“, или синьо на японски, бил познат едновременно като синьо и зелено.

Едва в периода на Хейан (794- 1185 г.) в писмените извори се споменава думата „зелено“

До този момент „синьо“ вече е било употребявано като описание за зеленолистни зеленчуци (т.е. сини листа), зелени ябълки (сини ябълки) и дори за популярните зелени водорасли нори. И днес японците продължават да наричат сини нещата, които за хората от западните култури са очевидно зелени. За японския народ небето е синьо, но и светлината на светофара също е синя. И все пак, синият цвят на японските светофари попада по-скоро в синьо-зелена гама поради факта, че международните изисквания налагат зелената светлина да бъде зелена и дори за изключителна страна като Япония не може да се направи изключение.

Въпреки че първият светофар в Страната на Изгряващото слънце е бил монтиран на оживеното кръстовище в оживения квартал Хибия в Токио през 1930 година, през 1973-та японското правителство въвежда със закон използването на възможно най-синия нюанс на зеленото за светлините на светофарите, за да поддържат традиционното разбиране за цвета „ао“. Азиатската страна е една от малкото държави, която не е поставила своя подпис под Виенската конвенция за движения по пътищата, задължаваща употребата на „Червено, жълто и зелено“ в светлинната сигнализация на кръстовищата.