Palatka.bg

Арьеплог  – отдалеченият шведски град, в който най-големите световни автомобилни компании тестват своите автомобили

Всеки автомобил преминава през безкрайна серия от тестове, преди да бъде пуснат на пазара. Някои от тези тестове включват шофиране в екстремни условия, като например шофиране върху лед и температури много под точката на замръзване на водата. Арьеплог  е малък град в Северна Швеция, лен Норботен. Градът е главен административен център на едноименната община Арьеплог. Китното градче с население от едва 1977 души е разположено на около 100 километра южно от Полярния кръг в Швеция. Макар и с толкова малък размер Арьеплог е град, който е оказал изключително влияние върху света на автомобилостроеното в целият свят. Тук много европейски и азиатски автомобилни производители провеждат тестовете си. Регионът има много езера, чиято замръзнала повърхност осигурява идеалната изпитателна повърхност за производителите на автомобили и доставчиците, за да видят как техните автомобили реагират на бруталните зимни условия, с които Швеция е известна в цял свят.

Районът на Арьеплог е използван за първи път от германската технологична компания Bosch в началото на 70-те години, за да тества тяхната антиблокираща система (ABS), която те са разработвали от 1969 г.

Днес тази система присъства в на практика всеки автомобил и едно от най-великите подобрения в света на автомобилостроенето, спасили живота на безброй хора в целия свят.  Традиционно Bosch тества автомобилните си технологии в Алпите, тъй като те се намират само на няколко часа път с кола от корпоративната централа на Bosch, която се намира близо до Щутгарт. Тестването на антиблокиращата система (ABS) се оказало трудно предизвикателство в планината, защото тестовете за спирачки изискват широки, дълги и открити пространства. Първоначално Bosch провели тестове си на обществени пътища, които трябвало да бъдат почистени, за да направят пътищата по-малко опасни за шофьорите, които подлагали на риск здравето и живота си, тествайки антиблокиращата система (ABS). Въпреки всички усилия се оказало, че обществените пътища не били достатъчно безопасни за тестване на спирачки. От Bosch трябвало да измислят нова локация.

В търсене на място за тестване на системата си, Bosch открили замръзнало езеро в Арьеплог в северна Швеция

След наблюдение на кацането на хидроплани на пистата на замръзналото езеро, представители на Bosch се свързали с „производителите на лед“, отговорни за подготовката на леда, който да бъде достатъчно безопасен, за да кацне самолет върху него. Скоро Bosch закупили част от местното езеро Хорнаван, a ледогенераторите помогнали да се създаде първата писта за тестване на автомобили в района на Арьеплог, Швеция.

„Вече съществува място за тестване на коли, които могат да се плъзгат хаотично при изключен ABS, но без опасност от скали или склонове. Това позволи на експертните екипи да извършват обширни сравнителни текстове с включен и изключен ABS, с нови модели автомобили, дори и с камуфлажни прототипи на автомобили. На замръзналото езеро шофьорите могат да тестват различните настройки на системата без големи рискове. В най-лошия сценарий колегите извадиха повредени автомобили от снежни преспи, използвайки други превозни средства. Все пак, шофьорите трябваше да внимават, в случай че две коли си попречат по време на тестването.“ – www.bosch.com

Днес почти всеки голям автомобилен производител, включително Land Rover, BMW, Continental, BorgWarner, Fiat Chrysler Automobiles, Opel, GKN и, разбира се, Bosch, имат постоянни бази в Арьеплог

От януари до март тази малката общност набъбва от 1800 жители на над 8000, тъй като служители на автомобилните производители и инженери се настаняват в града, за да се възползват от 1700-те километра от пистите за изпитване.

Изграждането на коловозите започва през декември, когато ледът е с дебелина около 5-10 см. Първо, оборудваните с GPS превозни средства се отправят към езерото и започват да изчистват снега, защото снегът действа като изолатор и съответно всяко количество сняг, който се настанява върха на леда, предотвратява растежа на леда. Тъй като ледът продължава да се сгъстява, се изпращат различни автомобили за подготовка на пистите. Когато ледът е дебел 30 см, малки зелени трактори със снегорини излизат и изчистват цялото количество сняг. На 45 см ледът е достатъчно дебел за шофиране, но тестването обикновено не започва, докато ледът е дебел поне 60 см. При тази дебелина ледът може да понесе до 25 тона товар.

По време на тестовия сезон дебелината на леда се измерва внимателно и се следи с помощта на монтирани на автомобила радари

Понякога се пробиват дупки под повърхността и водата се насърчава да тече нагоре по повърхността, където замръзва, създавайки нови слоеве лед. При перфектни условия и контрол на развитието на леда, той може да доведе до дебелина на леда над 1 метър.

Трасетата се нуждаят от постоянна поддръжка и се грижат от екипи от техници, които работят на смени денонощно, като премахват свежия сняг и гарантират, че участъците от полиран лед, най-екстремните характеристики на пистата, се поддържат възможно най-хлъзгави.

В Арьеплог са построени редица хотели, за да бъдат посрещнати зимните гости. Много местни жители също отдават под наем домовете си за служители в автомобилната индустрия, която неочаквано се превърна в основен източник на доходи за жителите на Арьеплог. В допълнение местните жители предлагат обиколки с моторни шейни с екскурзовод, обиколки с кучета, излети и възможности за разглеждане на Северното сияние.

Много жители на Арьеплог също са наети от автомобилни производители, за да работят като контролери на коловози, „орачи“, координатори на площадки, чистачи, рецепционисти и други

Всеки автомобилен производител има свои складове, автошколи и писти, които се нуждаят от поддържане през цялата година. Цялата шведска Лапландия се възползва от автомобилната индустрия и изразходваните над 180 милиона долара, които всяка година биват похарчени, подкрепяйки икономиката на тази малка общност.

„Много автомобили нямаше да бъдат на пазара, ако не беше Арьеплог“ казва Филип Талбойс, мениджър на европейските инженерни операции в Jaguar-Land Rover. „За такова малко отдалечено място, то е невероятно важно за индустрията.“