Palatka.bg

Защо трябва да затворим илюминатора при излитане и кацане със самолет?

Пътуването със самолет е един от най-безопасните начини за бързо прекосяване на големи разстояния. Въпреки технологичния напредък на днешните самолети, не можем да си затворим очите – никой не е застрахован от извънредни ситуации. А повечето от тях се случват не във въздуха, а по време на етапите на кацане и излитане. В такива ситуации най-важната задача на пилота е да вземе всички мерки за спасяването на пътниците чрез аварийно кацане. Извънредното приземяване се извършва на всяка подходяща територия и може да бъде доста екстремно.

Затова по време на кацане и излитане стюардесите трябва да бъдат особено внимателни към случващото извън борда, за да информират пилотите навреме за необичайна ситуация. Както може би се досещате, това е невъзможно, ако са закрити прозорците. От друга страна, и за спасителите ще бъде по-лесно да разберат какво се случва в кабината на самолета, ако прозорците са отворени. Това е първата причина, поради която стюардесите молят пътниците да вдигнат капаците на илюминаторите.

Втората причина е свързана със съвременната реалност – преди да отвори вратите на самолета, екипажът трябва да се увери, че няма заплаха или по-точно, че терористи не причакват самолета, за да го нападнат

Пътниците също могат да помогнат, ако забележат нечии подозрителни и заплашителни действия на летището.

Има и още една причина: очите на пасажерите трябва да свикнат с естествената светлина, за да се ориентират по-лесно в кабината. В допълнение, отвореният илюминатор ни позволява да видим как самолетът каца. Следователно успокоява онези от нас, които се страхуват от летене.

Не забравяйте, че не бива да се страхувате, че ако е отворен, илюминаторът ще се счупи в резултат на твърдо кацане. Той е проектиран да издържа на налягане между кабината и външната атмосфера, което е равно на натоварване от около 4 тона!

Но има и ситуации, в които налягането може да бъде още по-голямо. Дори и да настъпи понижаване на налягането, екипажът веднага ще започне да се спуска до безопасна височина и на борда ще има достатъчно кислород за още около 20 минути летене. Това е времето, което пилотите печелят, за да оценят ситуацията и да извършат аварийно кацане. Ето защо отворените илюминатори също могат да се окажат полезни.