Случвало се е на всеки и, естествено, не е приятно за никого
Почивате си, дори леко сте задрямали в самолета и безгрижно летите във въздуха, наблюдавайки облаците през прозореца и изведнъж всичко започва да се клати, молят ви да си сложите предпазния колан и да приберете масичката пред вас. Преживявате турбуленция. Причините за нея могат да бъдат няколко, но независима каква е конкретната причина, преживяването си остава изключително неприятно.
Турбуленцията може да се породи от сътресения поради бързи промени в скоростта на вятъра, неговата посока, или и двете в комбинация. Тези промени обикновено са краткотрайни и ефектът от тях приключва бързо и вие се връщате към четенето на книга или към приятната дрямка. Други причини за турбуленцията могат да бъдат струни течения, гръмотевични бури, пътуването в близост до планини, включително при ясни и безоблачно време.
Всъщност именно този турбуленция е най-често срещанa. Тя може да се случи дори и при идеални условия и не може да бъде предсказана от метеорологични радари, нито различена с невъоръжено око. Нейната внезапност често стряска пасажерите, а поради промените в климата и глобалното затопляне можем да очакваме все по-често да изживяваме подобна турбуленция, която на пръв поглед е трудно обяснима.
Най-важният въпрос – опасна ли е турбуленцията?
За да ви успокоим по най-бързия начин – не, не е опасна.
Турбуленцията, въпреки че е изключително неприятна и пораждаща дискомфорт всъщност не носи опасност за самолета. Без значение от нейната силна, тя не застрашава безопасността на пътниците и самолета, тъй като модерните летателни машини са проектирани за да издържат и на най-силните турбуленции и сурови условия. Всички професионални пилоти са преминали обучение как да навигират и управляват самолета при подобни тежки климатични условия. Въпреки това всяка година турбуленцията е причина за наранявания на около 50-60 човека само в САЩ . Две трети от тези случаи са при стюарди, стюардеси и при пасажери, които не са следвали инструкциите и не са сложили своите предпазни колани.
Турбуленцията има 3 различни нива – лека, умрена и тежка
За по-лесна и ясна комуникацията, турбуленцията е класифицирана в 3 три различни нива. Първата степен е леката турбуленция, която може да се опише като шофиране по неравен път. Тя причинява известно раздразнение и допълнителни усилия от страна на пилотите, но това е всичко, което следва от нея като последица.
Умерената турбуленция обикновено трае 10-15 минути, но може и да продължи до няколко часа. , Въпреки че пилотите не изпитват никакви притеснения, умерената турбуленция може да разстрои някои пасажери, тъй като е достатъчно силна, че да доведе до разливане на напитките в техните чаши.
В случай, че сътресенията продължават твърде продължително, пилотите често започват да летят на различна надморска височина. Случаите на силна турбуленция са изключително редки и, въпреки че е чувството е меко казано неприятно и стряскащо, дори тя не е опасна за самолета.
Авиокомпаниите са в процес на тестване на високо технологични машини, чрез които да може да се установи, че предстои турбуленция
Един от вариантите е използването на ултравиолетови радари, които да проверяват условията, през които самолетът ще се движи. Това ще помогне на пилотите да избягват бурните райони и да заобикалят местата със силна турбуленция.
Изключително важно е да не подценявате напътствията на екипажа и за да избегнете неприятни усещания или дори контузии, е най-добре да сте със закопчан колан в течение на целия полет. Ако все пак самолетът ви попадне в турбуленцията, може да бъдете спокойни, нищо лошо няма да се случи на вашия полет. Турбуленцията е дискомфортна, но все пак тя не крие по-сериозни опасности от това.